מהו פצע קשה ריפוי

מהו פצע קשה ריפוי

פצע קשה ריפוי הינו פצע שאינו נרפא כמצופה בתקופה של ארבע עד שישה שבועות וזאת למרות שבוצעו מאמצים טיפוליים מקובלים לצורך ריפוי הפצע.
לפצע שלושה שלבים : התחלה – שגשוג – הבשלה. מרבית מהפצעים ירפאו ויגיעו לשלב ההבשלה תוך מספר שבועות אך פצעים קשים לריפויי לא יצליחו לנוע על ציר שלושת השלבים, מה שיגרום להם להישאר פתוחים ולמטופל סבל רב ומתמשך.
הסיבות לעיכוב ריפוי הפצע יכולות להיות בשל גורמים מקומיים כגון לחות, יובש, לחץ או גורמים מערכתיים כגון זיהום, סכרת, בעיות בכלי דם הגורמים לבעיה באספקת חמצן לרקמה, פגיעה עצבית ומצב תפקודי ירוד.

הכירו את שלבי הריפוי

כדי להגדיר את שלבי ההחלמה, נכון להתייחס למספר שלבים עיקריים במהלך הריפוי:

  • שלב ההתחלה ובלועזית Hemostasis and Inflammation – זהו השלב ההתחלתי והראשוני של הפצע, במהלכו הוא מדמם ובמקביל הגוף מתחיל בתהליך הנקרא קרישת דם והוא אף מגייס את תאי הדם הלבנים על מנת לנקות את אזור הפצע מחיידקים ומגופים זרים.
  • השלב השני הוא שלב השגשוג ובלועזית Proliferation – בשלב זה נרקמת רקמה חדשה ובריאה אשר נקראת בשפה המקצועית רקמת גרנולציה, הבונה מחדש את הרקמה הפגועה, ותהליך סגירת הפצע מתחיל בנקודה זו ועל ידי יצירת קולגן וכלי דם חדשים.
  • השלב השלישי נקרא שלב ההבשלה ובלועזית Maturation – בשלב זה, הרקמה מהשלב הקודם (גרנולציה) הופכת לחזקה ובוגרת יותר ונוצרת צלקת עד שהפצע נסגר לגמרי ותהליך ההחלמה הושלם, במהלך שלב זה הצלקת הופכת מבולטת, אדומה ומגרדת לצלקת שטוחה, בהירה ושקטה.
  • תהליך ריפוי תקין של פצע הוא תהליך המתרחש במרבית הפצעים ולרוב אינו מצריך התערבות מיוחדת, למעט טיפול מקומי בפצע.

הסיבות לפצעים קשים לריפוי

לאחר הפתיח וההסבר אודות שלושת שלבי הריפוי של הפצע, זה הזמן להבין כי פצעים קשים לריפוי אינם מצליחים לעבור את השלבים הללו, או לחילופין, הם אינם עוברים את השלבים בצורה יעילה ועל פי רוב הם "נתקעים" בשלבים הדלקתיים ומצריכים התייחסות רפואית. הסיבות לפצעים אלו מגוונות וכוללות בין היתר:

  • לחץ מוגבר – פצעי לחץ מופיעים לרוב אצל אנשים אשר מבלים זמן ממושך במיטה / בכיסא גלגלים ללא שינוי תנוחה במידה הרצויה. הישיבה הממושכת גורמת ללחץ מתמשך על העור אשר באופן ישיר מעכב את זרימת הדם ומונע את ריפוי הפצע.
  • מחלות כלי דם – זרימת דם לקויה הנגרמת כתוצאה מבעיות בכלי דם פריפריים, לא מאפשרת לחומרי הריפוי להגיע לאזור הפצע ובכך מקשים על החלמתו.
  • סכרת – גם חולי סכרת עלולים לסבול מפצעים קשים בשל זרימת דם לקויה. חולי סכרת נוטים לסבול מעצבי תחושה לקויים, שמובילים לכיבים בכפות הרגליים אשר אינם מחלימים כראוי.
  • זיהומים – זיהום בפצע שנוצר, מאריך את שלב הדלקת ומונע ריפוי תקין.
  • תזונה – גם תזונה ירודה עלולה לפגוע בתהליך הריפוי בין אם זה חוסר בוויטמינים, חוסר במינראליים ועוד.
    אתם או בני משפחתכם סובלים מפצעים קשיי ריפוי? הומדיקל תשמח להעניק לכם ליווי אישי ומקצועי עד הבית ותאפשר לכם לקבל את הטיפול הרפואי והסיעודי באזור הנוחות שלכם ומבלי שתאלצו להטריח עצמכם למרפאה בעירכם.

כיצד מטפלים בפצעים קשיי ריפוי

טיפול בפצעים קשיי ריפוי ראשיתו בהערכה מקיפה למטופל הכוללת בדיקת מחלות רקע ומצבו התפקודי, קביעת דרגת הפצע והגורמים האחראיים להיווצרותו של הפצע, בניית תוכנית ריפוי ביתית תוך ליווי המטופל ובני המשפחה. הטיפול כולל ניקוי הפצע, הסרת הרקמה הנמקית במידה וקיימת, שמירה על רמת הלחות הראויה, שיפור זרימת הדם , מניעת לחץ מקומי, תמיכה תזונתית וטיפולים מתקדמים נוספים.

  • הבחירה של אמצעי הטיפול המתאים, מצריכה מצד המטפל הבנה מקיפה וניסיון רב באבחון וטיפול בפצעים קשיי ריפוי, כאשר תהליך הריפוי הינו תהליך מתמשך ודינמי בהתאם למצבו וצרכיו של המטופל ואשר כולל:ניקוי הפצע – ע"י הסרה של רקמות נגועות / מתות למניעת זיהום והכנת הפצע לקראת הריפוי
  • שמירה על לחות – ביצוע חבישות לאיזון רמת הלחות
  • שיפור זרימת הדם – עיסויים, טיפול בלחץ שלילי, חבישת לחץ ועוד
  • ניהול מחלות הרקע ובין היתר שמירה על רמת סוכר מאוזנת בקרב חולי סכרת
  • תזונה – מתן תמיכה תזונתית הכוללות תוספי מזון, ויטמינים מינרלים ועוד.
  • טיפולים מתקדמים – שימוש בטכנולוגיה חדשה לרבות טיפול בתאי לחץ, שימוש בחומרים ביולוגים ועוד, אשר עתידים להאיץ את תהליך הריפוי.

פצע קשה לריפוי הוא אתגר רפואי מורכב שדורש התייחסות מקצועית ומקיפה. הומדיקל מעניקה לכם טיפול מקצועי ומעקב הדוק לשיפור סיכויי ההחלמה והפחתת הסבל והסיכון לזיהומים וסיבוכים נוספים. צרו קשר ונשמח ללוות אתכם ואת יקיריכם.